ID9: 32aftxt (32-aloldal-fenn-text)
2020. január 19. | vasárnap | Sára, Márió nevenapja
ID7: 22af270 (22-aloldal-fenn-270)
 
ID2: 12af468 (12-aloldal-fenn-468)
 
ID15: 45ajf234 (45-aloldal-jobb-fenn-234)
Regisztráció 
Belépés Belépés
Keresés
RSS RSS Hírek Hírek Meghallgattuk Meghallgattuk Ajánlók Ajánlók Fesztiválok Fesztiválok Interjúk Interjúk
zene.hu a kezdőlapom feliratkozás hírlevélre
ID35: 10f234x90 ()
Adverticum banner
ID25: 52abf120x240 (52-aloldal-bal-felso-120x240)
ID26: 55abk120x240 (55-aloldal-bal-kozep-120x240)
 
Oldal.info


ID29: 62abl120x120 (62-aloldal-bal-lenn-120x120)
ID27: 57ba120x240 (57-bal-legalul-120x240 )
 
 
Kapcsolódó cikkek
Gyászolnak az Operaházban
A valóság mondjon le! - megnéztük Mahagonny városának felemelkedése és bukása-t
Görög tenor az Operaház színpadán
Nem okozott tragédiát az Operaházról lezuhanó szobor  
Újra megjelennek az operaházi évkönyvek
Kapcsolatok
Irmgard Vilsmaier
Magyar Állami Operaház
Polgár László
Kapcsolódó események
Parsifal
[2009. április 13.
hétfő 19:00]

Pofozzátok fel a viráglányokat!

Csodálója és rajongója vagyok Wagnernek, de a Parsifalba eddig mindig beletört a bicskám. Nem tudtam megkedvelni, még ha lenyűgözőnek is tartom a szövevényes és soksíkú történetét. Tegnap este azonban megtört a jég, és repesve jöttem ki az Operaházból. Irmgard Vilsmaier kellett hozzá.

Adverticum banner helye

A német díva ráébresztett arra, mi hiányzott eddig nekem a Parsifalból: egy jó Kundry. És akkor hadd kérjek elnézést mindenkitől, sok, számomra is kedves énekesnővel láttam már a darabot, de valami mindig hiányzott. Vilsmaier azonban valami egészen elképesztő erőt és többlettöltést adott a szerepnek, profánul azt mondanám, dögössé tette – de ennél jóval többről van szó. Olyan volt, mint az mp3-formátum: bizonyos tartományokat levágott az énekből, jelesül azokat, amelyek nehezen befogadhatóvá tették eddig számomra Kundryt. És hogy ez nem afféle személyes elfogultság, azt a mellettem ülő, 30 éve operába járó házaspár hangos bravózása bizonyítja.

Mivel láttam már ezt a rendezést (szépnek szép, de semmi olyan, amitől hanyatt esnék), leginkább a művésznő miatt mentem el. Polgár László Gurnemanza csak a koktélcseresznye volt a habostortán. Olyan tiszta, humánus mélység sugárzott minden rezdüléséből, hogy megborzongtam.

Ha valaki eddig nem járt Operába, javaslom, ne a maratoni hosszúságú Parsifallal kezdje el. A sztori meglehetősen összetett: a Grált őrző lovagok, Kundry, az örök zsidó története, az önmagát kasztráló, hatalomvágyó Klingsor, Parsifal, a tiszta szívű tudatlan, aki a gyönyörök kertjén átjutva menti meg a szent lándzsát… Egyenként is elegendő téma volnának egy-egy librettóhoz (vagy egy Ring-mérvű tetralógiához), nemhogy így, együtt.

Wagner a Parsifalt meglehetősen zaklatott idegállapotban írta: felesége, Cosima épp Magyarországon tartózkodott, a rossz nyelvek szerint nem csupán kirándulni. Mivel az asszony levelei ki-kimaradoztak, Wagnerünket emésztette a szörnyű féltékenység – ráadásul apósa, Liszt előrebocsájtotta, ha Richard elválna Cosimától (még akkor is, ha az asszony félrelépett), ő megvetéssel fordulna felé. Szakmai és érzelmi sakk-matt. Talán emiatt érezhető a második felvonásban az asszonyi csábítás olyan visszataszító ábrázolása, a hűség-hűtlenség kérdésköre; és tán ezért is domborítja ki oly diadalmasan Parsifal erényességét.

A darab valójában nagypénteki ünnepi játék, sajátos biblikus áthallásokkal – erre volt az egész rendezés (amint Eshchenbach szövegkönyve is) kihegyezve, ám mindenféle formabontó megoldást nélkülözve. A gigantikusra duzzasztott zenekarban az a jó, hogy a basszusklarinétosnak a sok kalapos szünet közben marad ideje a páholy felé kacsintgatni, és még a díszletek mögött is rézfúvósok vannak, mert nem férnek el a zenekari árokban. Mindenestre az a magával ragadó profizmus, ahogyan Wagner egymásba úsztatja a dallamokat egy nagy, végtelen dallammá, ahogy néha felsejlik előttem a Ring egy-egy töredéke, lefegyverző.

Már csak a viráglányokat lett volna kedvem felpofozni, miközben elmagyarázom nekik, hogy attól nem lesznek primadonnák, hogy minősíthetetlen hangon és intonációval nyivákolják el a második felvonásbeli szerepüket, egymásra licitálva. Vilsmaier és Polgár jutalomjátékába így belerondítani emberiség elleni bűntett. A kevesebb néha több – és én itt néha egy piactéren felállított színpadon éreztem magam, pár dilettáns, közönséges énekeslány társaságában. Brr.

-Audrey Rapburn-

[2009.04.16.]

Megosztom:

Szólj hozzá! (Ehhez be kell lépned)
lap teteje
 
RAM egyéb [2020.01.09.]
Gyors és megbízható hitelkínálat mindenk szolgáltatás [2020.01.04.]
apróhirdetés
ID38: 73aab300x250 (73-aloldal-alul-bal-300x250)
ID39: 74aaj300x250 (74-aloldal-alul-jobb-300x250)
ID4: 14al468 (14-aloldal-lenn-468)
© SirOeshImpresszumMédiaajánlatSiteMap/Honlaptérkép • RandD: Jumu
ID31: 64akl120x120 (64-aloldal-kozep-lenn-120x120)
Adverticum banner helye
ID10: 40mf234 (40-mindenoldal_fenn_234x200 spec banner)
ID16: 46ajk234 (46-aloldal-jobb-kozep-234)

Megnéztük az 50+ éves a Táncdalfesztivált - képekkel
Harmadik alkalommal rendezték meg a...

Megnéztük - Fenyőünnep a Papp László Arénában - képekkel
Ez volt Fenyő Miklós...

ID17: 47ajl234 (47-aloldal-jobb-lenn-234)
A kutyusok színre lépnek - Mancs őrjárat Live! "A mentőfutam"
Megnéztük a Halott Pénz koncertjét az Arénában - képekkel
Képes beszámoló! Újra látható a Diótörő a Budapesti Operettszínházban!
Egy este Fábián Julival
Deep Purple Budapesten - Világklasszis örömzene, meglepetések nélkül
beszámolók még
ID17: 47ajl234 (47-aloldal-jobb-lenn-234)
ID18: 48aja234 (48-aloldal-jobb-alul-234)
ID19: 491aja234 (491-aloldal-jobb-alul-234)
ID20: 492aja234x200 (492-aloldal-jobb-alul-234)
google analitics kód helye